Γιατί το forbes προτείνει Κάρπαθο φέτος;



Η Κάρπαθος έχει μπόλικη από τη γοητεία της ''σικάτης'' Σαντορίνης και της Μυκόνου, αλλά με το πλεονέκτημα των χαμηλότερων τιμών… Με ιστορία από τον 5ο π.Χ. αιώνα, προσφέρει στους λάτρεις της ιστορίας δύο ταξίδια σε ένα, συνδυάζοντας τον ήλιο και την άμμο με ένα βήμα πίσω στον χρόνο» αναφέρουν οι δημοσιογράφοι του Forbes για την Κάρπαθο, σε αφιέρωμα με τους οικονομικότερους προορισμούς για το 2018.


«Πέρα από τη χαλάρωση στις παραλίες με τη λευκή άμμο, οι δραστήριοι ταξιδιώτες μπορούν να επιλέξουν μία πλειάδα σπορ, από windsurfing μέχρι καταδύσεις και ιστιοπλοΐα… Μακριά από το τετριμμένο τουριστικό μονοπάτι, έχει λόφους καλυμμένους από άγρια λουλούδια και μικρά χωριά όπως η Αρκάσα για να εξερευνήσει κανείς» αναφέρεται επίσης.

Δεν είναι τυχαίο, όμως, που η Κάρπαθος κερδίζει το ενδιαφέρον και του Παγκόσμιου Τύπου. Το δεύτερο μεγαλύτερο σε έκταση νησί του ελληνικού συμπλέγματος της Δωδεκανήσου, βρίσκεται στη μέση του Καρπάθιου πελάγους μεταξύ Ρόδου και Κρήτης και έχει πρωτεύουσα τα Πηγάδια. Μια σύγχρονη πόλη, περίπου 3000 κατοίκων, με πολλά ξενοδοχεία και υπηρεσίες, καφετέριες και εστιατόρια, στην οποία δεσπόζουν η αρχαία ακρόπολη του Ποσειδίου και διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μνημεία από την εποχή των Ιταλών.

Αξίζουν επίσκεψης μια από τις 18 παλαιοχριστιανικές βασιλικές του νησιού, όπως η Αγία Αναστασία στην Αρκάσα ή η Αγία Φωτεινή στην πόλη της Καρπάθου ή τα ερείπια της αρχαίας πόλης της Βρυκούντος στα βόρεια του νησιού και τα ερείπια της αρχαίας Αρκάσιας στο Παλαιόκαστρο της Αρκάσας, καθώς και το Κάστρο και η αρχαία ακρόπολη της πόλεως Καρπάθου στο Απέρι.

Στο Λευκό (30 χλμ απ' την πόλη) υπάρχει η Ρωμαϊκή δεξαμενή και αρχαιολογικά ερείπια. Στην πόλη της Καρπάθου και στην Αρκάσα υπάρχουν αρχαίοι θαλαμωτοί τάφοι, δείγμα των οποίων υπάρχει στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Καρπάθου. Επίσης, υπάρχουν διάσπαρτοι σε ολόκληρο το νησί παραδοσιακοί ανεμόμυλοι και παραδοσιακά κτήρια.

Στην πόλη της Καρπάθου, υπάρχουν δύο μνημειακά κτήρια της περιόδου της ιταλοκρατίας. Το κτήριο των Διοικητηρίων στο οποίο στεγάζεται το Επαρχείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο και το Ειρηνοδικείο και το κτήριο του Λιμεναρχείου. Και τα δύο είναι έργα του ιταλού αρχιτέκτονα Rodolfo Petracco.

Τα μουσεία που υπάρχουν στο νησί είναι το Αρχαιολογικό μουσείο πόλεως Καρπάθου, το Λαογραφικό μουσείο Μενετών, το Αρχαιολογικό μουσείο Αρκάσας, το Αγροτικό μουσείο Πυλών και το Λαογραφικό μουσείο Όθους. Λαογραφική συλλογή με παραδοσιακές φορεσιές υπάρχει στη Βολάδα, ενώ Πινακοθήκη-Ιστορικό Πολιτιστικό Κέντρο υπάρχει στο Απέρι.

Όσον αφορά στις σμαραγδένιες παραλίες της; Άπελλα, Κυρα-Παναγιά, Αχάτα, Λευκός, Αμοοπή είναι μερικές μόνο από τις προαναφερθείσες στις οποίες μπορείτε να σταθείτε και να απολαύσετε τα καταγάλανα νερά. Η Κάρπαθος, τέλος, μαζί με τη νήσο Σαρία, είναι από τα πιο σημαντικά και ενδιαφέροντα νησιά για την προστασία και τη διατήρηση σπάνιων ειδών και οικοτόπων. Με δύο περιοχές ενταγμένες στο δίκτυο NATURA 2000 θεωρείται περιοχή σημαντική για τα πουλιά και την προστασία της Μεσογειακής φώκιας.


Από την ιστοσελίδα reader.gr


Οι φετινές πασχαλινές χειροτεχνίες στην τάξη μας


Χριστός Ανέστη Φίλες και φίλοι της μπλογκόσφαιρας και Χρόνια Πολλά !
Περίοδος διακοπών και ξεκούρασης και να, που βρήκα την ευκαιρία να ανεβάσω κάποιες από τις χειροτεχνίες που πραγματοποιήσαμε με τα παιδάκια στην τάξη μας.


Και του Χρόνου να ήμαστε καλά να ξανα δημιουργήσουμε !



Καλαθάκια με λουλουδάκια που χρωμάτισαν 
τα παιδιά με την τεχνική στένσιλ και κηρομπογιάς.

Το αυγό - κάρτα με  το σύμβολο του Σταυρού δημιουργήθηκε
από τα παιδιά με την τεχνική της χαρτοταινιας αλλά και με
συνδυασμό κολλητικής (λουλουδιών, κουμπιών)
Το ιδιαίτερο με την κάρτα αυτή είναι ότι είναι
μαγνήτης και τοποθετείται στο ψυγείο.

Φαναράκια-  εκκλησίες , καλαθάκια , λαμπάδες 
καρτούλες ,αυγοθήκες κάποιες από τις κατασκευές που δημιουργήσαμε 
στην τάξη με την συνάδελφο μου Αγγελική.

Μια " λιλιπούτεια" πολική αρκούδα




Αυτές τις μικρούλες πολικές αρκούδες έφτιαξαν τις προάλλες τα παιδιά , για την ενότητα <<Βόρειος Πόλος>> , με  δυο υλικά :  
Μπάλες φελιζόλ και άσπρο χαρτί κανσόν.

Το κεφάλι , τα χέρια και τα  πόδια κόπηκαν και ζωγραφίστηκαν στα κατάλληλα σημεία με μαύρο μαρκαδοράκι  (δάχτυλα , πατούσες ) . 

Σε μπάλες φελιζόλ κομμένες στη μέση , τα παιδιά κόλλησαν τα στοιχεία από χαρτί κανσόν  , που προανέφερα παραπάνω , με ρευστή κόλλα, με τρόπο τέτοιο ώστε η μισή μπάλα να εμφανίζεται σαν κοιλιά της πολικής αρκούδας. Στο κεφαλάκι , κόλλησαν κουνιστά ματάκια και την μουσούδα του ζώου (μύτη και στόμα ) από χαρτί Α4. 


" Πάνω στην βελανιδιά κάθεται μια κουκουβάγια.."


Με την χρήση φύλλων εφημερίδας που νωριτερα ειχα ετοιμάσει στο επιθυμητό σχημα , τα παιδιά ξεκινησαν να φτιάχνουν την κουκουβάγια τους . Έτσι πάνω στην χάρτινη επιφάνεια κολλησαν τα ματια  (μεγάλα- μικρα κομμάτια χαρτιού ) επίσης από χαρτί εφημερίδας κομμένα σε κυκλο  και το ραμφος απο αλουμινοχαρτο. Μετά  σχεδίασαν τα πούπουλα  με μαρκαδόρο - με χρωματα της επιλογης τους - πάνω σε μια καμπύλη από μολυβι , πραγματοποιωντας  με αυτό το τρόπο και μια άσκηση προγραφης . ...! 
Κι έτσι οι κουκουβάγιες όλες πέταξαν κι έκατσαν πανω στα κλαδιά της βελανιδιάς, όπως αναφέρει και το παιδικό τραγούδι που μάθαμε απο την αρχή της χρονιάς...!
Κουκουβα!! Κουκουβα!! Βα βα βα βα βα βα! 

Η τεχνολογία έχει «κλέψει» από τα παιδιά την ικανότητα να... κρατούν το μολύβι τους

                                                                                  

Ολοένα και περισσότερα παιδιά δυσκολεύονται να κρατήσουν σωστά στο χέρι τους μολύβια ή στυλό, εξαιτίας της εκτεταμένης χρήσης της τεχνολογίας, επισημαίνουν διακεκριμένοι παιδίατροι στη Βρετανία.

Όπως σημειώνει η Νάνσυ Κουλούρα σε δημοσίευμά της στο protothema.gr, η υπερβολική χρήση τηλεφώνων και τάμπλετ με οθόνη αφής αποτρέπει την ανάπτυξη των μυών στα δάχτυλα των παιδιών, με αποτέλεσμα να μην μπορούν ούτε να συγκρατήσουν ούτε να χειριστούν σωστά τα απαραίτητα «εργαλεία» κάθε μαθητή: το μολύβι και το στυλό.

«Τα παιδιά δεν έρχονται πλέον στο σχολείο έχοντας δυνατά και ευλύγιστα δάχτυλα, όπως γινόταν πριν από δέκα χρόνια. Πλέον, τους δίνουμε ένα μολύβι για να γράψουν αλλά δεν μπορούν να το κρατήσουν επειδή τους λείπουν βασικές δεξιότητες.

Προκειμένου να πιάσεις σωστά ένα μολύβι και να το κινήσεις, πρέπει να μπορείς να ελέγχεις σε μεγάλο βαθμό τους μύες στα δάχτυλά σου. Τα παιδιά χρειάζονται ευκαιρίες για να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες», εξηγεί η παιδίατρος Σάλι Πέιν, επικεφαλής του ιδρύματος Heart of England του εθνικού συστήματος υγείας της Αγγλίας.

Το πρόβλημα, σύμφωνα με την Δρ. Πέιν, είναι ότι τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει δραματικά η καθημερινότητα των παιδιών και τα παιχνίδια στα οποία αφιερώνουν τον χρόνο τους. «Είναι ευκολότερο να χαρίσεις σε ένα παιδί ένα iPad απ' ότι να το ενθαρρύνεις να παίξει με τουβλάκια, να κάνει χαρτοκοπτική ή να ασχοληθεί με κάποια δραστηριότητα που θα το βοηθήσει να αναπτύξει τους μύες των χεριών του», επισημαίνει η ίδια.



<< Μαγειρεύουμε με μακαρόνια >>





Μια ακόμα άσκηση λεπτής κινητικότητας αυτή τη φορά με τη χρήση κοφτού μακαρονιού .
Τα παιδάκια αυτή τη φορά καλούνται να περάσουν μέσα από ένα ξυλάκι για σουβλάκι  
- τοποθετημένο σε μια μπάλα πλαστελίνης- κοφτά μακαρονάκια . 
Τα ξυλάκια μπορούν να αυξηθούν ανάλογα με το μέγεθος της μπάλας από πλαστελίνη , που αποτελεί τη βάση αυτού του παιχνιδιού.  
Εναλλακτικά τα μακαρονάκια μπορούν να βαφτούν για να είναι πιο ευχάριστα στην όψη , αλλά και για να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε παιχνίδι σειροθέτησης με τα χρώματα . 
Εύκολη δραστηριότητα και για το σπίτι ..

Τι χρειάζονται τα παιδιά σήμερα;


της Τρισεύγενης Καπράνου

"Δώστε στα παιδιά σας αρχές γιατί το σημερινό σχολείο αδυνατεί.Δώστε τους Χριστό και πατρίδα".Μια προτροπή στην ομιλία ενός μητροπολίτη.Και σκέφτομαι τώρα σαν εκπαιδευτικός..Παλιά μας έλεγαν οι γονείς μας και οι παππούδες μας:"Μάθε παιδί μου γράμματα,για να γίνεις καλός άνθρωπος".
Και μαθαίναμε.Γιατί στους γονείς μας χρωστούσαμε το ζην και στους δασκάλους μας το ευ ζην.

Το θυμήθηκα κι αυτό και γύρισα πάλι χρόνια πίσω.Οι δάσκαλοι πάλευαν κάτω από μύριες δυσκολίες όχι να γίνουν πλούσιοι,αλλά να πλουτίσουν εμάς σε σοφία, γνώση και αξίες! Δε θα ξεχάσω τον συντοπίτη δάσκαλο,το Βασίλη Μπουρνάκη,που άκουγε τις θλιμμένες φωνές των παιδιών.."Τα κεραμίδια στάζουν δάσκαλε. Η βροχή μπαίνει μέσα,κρυώνουμε"..
Στην προσπάθειά του να ανέβει στη στέγη να τα φτιάξει γλιστρά και σκοτώνεται..Και η γυναίκα του η κυρία Ματίνα δασκάλα κι αυτή στο δημοτικό μας έλεγε.."Ο δάσκαλος πρέπει να θυσιάζεται για τους μαθητές.Να έχετε Χριστό και αξίες πάντα".

Αυτά τα λόγια άφησαν αποτύπωμα στην ψυχή μας..Είχαμε καλύτερη παιδεία.Μια παιδεία που συνδύαζε τη γνώση η οποία όμως εξισώνονταν με την καλλιέργεια του χαρακτήρα.Με τη διάπλαση της προσωπικότητας.Με την ψυχική καλλιέργεια.
Και σήμερα;Σήμερα που έχουμε όλα τα μέσα στη διάθεσή μας,ποιό είναι τελικά το ζητούμενο;Μάλλον η γνώση κάποιου αντικειμένου.Η εξειδίκευση.Αυτά που θα κάνουν το παιδί μορφωμένο,επιστήμονα,αντάξιο των προσδοκιών των γονιών.Αυτό μετρά.Ένα σύστημα που καλλιεργεί την παπαγαλία και όχι την κριτική σκέψη.Ένα σύστημα που δίνει έτοιμες γνώσεις,άκοπα,με τόσα βοηθήματα,με την παραπαιδεία και στο τέλος τι;Δε λέω.Και η κατάρτιση είναι καλή και η επιστημοσύνη.Αλλά η σημερινή εκπαίδευση βάζει τον μαθητή σε ένα τρυπάκι.Να είναι άριστος,να μπει στο πανεπιστήμιο,να κάνει και μεταπτυχιακά,και εράσμους και όλα αυτά τα καλά και τα άγια,για να πετύχει μια καλύτερη θέση εργασίας,περισσότερα χρήματα & υλικά αγαθά.Καλό αλλά όχι αρκετό.Γιατί η εκπαίδευση εστιάζει στον πλουτισμό της τσέπης,και όχι της ψυχής και του πνεύματος.

Είναι αποκαρδιωτικό να βλέπουμε μορφωμένους και επιστήμονες να διακατέχονται από ένα πνεύμα αλαζονείας,κολακείας , διαφθοράς, μικροπρέπειας, επίδειξης και συναλλαγών προκειμένου να προβληθούν.Για ποια μόρφωση μιλάμε;Για ποια πνευματική, ηθική, πολιτισμική ανέλιξη του ανθρώπου;Που είναι εκείνοι οι φωτισμένοι δάσκαλοι να δώσουν αρχές και αξίες; Δεν τα ισοπεδώνω όλα.Υπάρχουν και σήμερα άξιοι δάσκαλοι..Δεν ξέρω όμως αν καταπίνονται από το σύστημα..Υπάρχουν και σήμερα δάσκαλοι πνευματικοί και σωστοί που προσπαθούν να προσφέρουν πολλά.Αυτή είναι η σωστή εκπαίδευση.Αυτή που δίνει γνώσεις, αλλά παράλληλα διαπλάθει ανθρώπους.Καλή η μόρφωση αλλά να μη γίνει παραμόρφωση.Και καλή είναι η μόρφωση όταν αξιοποιείται για το καλό του συνόλου.Διότι λιγότερο επικίνδυνος είναι ένας αγράμματος κακός,από έναν μορφωμένο κακό..Και σαν δάσκαλοι κι εμείς ας αφουγκραστούμε λίγο..Τα παιδιά θέλουν να ακούσουν κάτι άλλο απο τα τετριμμένα.Διψά η ψυχή τους.Άς τα ακούσουμε.Μπορεί να μη μας πουν ότι "τα κεραμίδια στάζουν" μας λένε όμως και το γράφουν και στα θρανία "βαριέμαι"...Και ξέρετε τι σημαίνει αυτό,Έχουν πλήξη..Θέλουν σίγουρα κάτι άλλο που θα γεμίσει την ψυχή τους.Ας προσπαθήσουμε..(φωτο:δημοτικό σχολείο Άστρους που φέτος κλείνει 103 χρόνια).

Από το Ιστολόγιο Εκδόσεις Χρυσοπηγή 

Δεν γίνεται ένα παιδί ενός έτους να είναι χειριστικό The Manipulation Myth


Εδώ και αρκετά χρόνια επικρατεί η άποψη ότι τα παιδιά είναι χειριστικά από κούνια και για να μην μας “πάρουν τον αέρα”, πρέπει από βρέφη να τους βάζουμε όρια, να μην τα παίρνουμε αγκαλιά γιατί θα μάθουν στα χέρια και θα γίνουν κακομαθημένα. 

Αργότερα ως νήπια, αν εκδηλώσουν μια κρίση θυμού, βιαζόμαστε να πούμε ότι προσπαθούν να μας χειριστούν και να μας “εξουσιάσουν”. 
Πόσο εύκολο είναι να δεχτούμε ότι ΔΕΝ υπάρχουν χειριστικά παιδιά, αλλά παιδιά που εκφράζουν ανεκπλήρωτες ανάγκες με τρόπο που μόνο τα ίδια ξέρουν;

Αναπτυξιακά ορόσημα για τις δεξιότητες προγραφής και γραφής



Σήμερα θα μιλήσουμε για τα αναπτυξιακά ορόσημα που κατακτά ένα παιδί μέχρι να επιτύχει μια ώριμη και ολοκληρωμένη γραφοκινητική διαδικασία.


Στο παρελθόν είχαμε μιλήσει για το Τι πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί πριν το γράψιμο. Σημαντικές δεξιότητες για να λειτουργεί αποτελεσματικά στη γραφοκινητική διαδικασία.  

Πότε, όμως, κάνει τι...?


 Προγραφικές δεξιότητες

10-12 μηνών: Μουντζουρογράφημα σε χαρτί. Τα παιδιά δοκιμάζουν τη χρήση των μολυβιών/μαρκαδόρων και μουντζουρώνουν διάφορες επιφάνειες.

2 ετών: Μίμηση γραμμών. Τα παιδιά είναι σε θέση να μιμηθούν οριζόντιες, κάθετες και κυκλικές γραμμές.

3 ετών: Αντιγραφή γραμμών. Τα παιδιά είναι σε θέση να αντιγράψουν οριζόντια και κάθετη γραμμή, καθώς και το σχήμα του κύκλου.

4-5 ετών: Αντιγραφή σχημάτων και φορμάρισμα γραμμάτων. Τα παιδιά είναι σε θέση να αντιγράψουν ένα σταυρό, μια δεξιά πλάγια γραμμή, ένα τετράγωνο, μια αριστερή διαγώνια γραμμή, ένα Χ, κάποια γράμματα/αριθμούς, και ίσως είναι έτοιμα να γράψουν το όνομά τους.

5-6 ετών: Σχήματα και γράμματα. Τα παιδιά αντιγράφουν ένα τρίγωνο, γράφουν το όνομά τους και αντιγράφουν περισσότερα κεφαλαία και πεζά γράμματα.

Γραφοκινητικές δεξιότητες στο σχολείο

Στην ηλικία των 6 ετών μπορούν, πλέον, να γράψουν το όνομά τους και τα γράμματα της αλφαβήτου. Παρακολουθώντας την πρώτη τάξη του Δημοτικού μπορούν να διακρίνουν και να αναπαράγουν τα κεφαλαία και πεζά γράμματα, να γράφουν και να αντιγράφουν μικρές λεξούλες. Επιπλέον, έχουν αρχίσει να μετατρέπουν κάποια κεφαλαία γράμματα σε πεζά και αντίστροφα.

Στην ηλικία των 7ετών φορμάρμουν ικανοποιητικά τα γράμματά τους και μπορούν να γράψουν ολοκληρωμένες προτάσεις. Χρησιμοποιούν τα σημεία στίξης και αντιγράφουν επαρκώς από χαρτί σε χαρτί και από τον πίνακα στο χαρτί τους. Επίσης, μπορούν να διακρίνουν τα γράμματα και αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους (π.χ. ε με 3).


Θα σας υπενθυμίσω, μιας και είναι σημαντικό, πως κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό. Στην περίπτωση που δεν συνυπάρχουν άλλες δυσκολίες ΜΗΝ πιέζετε τα παιδιά να γράψουν όταν δεν είναι έτοιμα για αυτό. Δώστε τους την ευκαιρία να εισέλθουν ομαλά σε αυτή τη διαδικασία για να μπορέσουν αργότερα να ευχαριστιούνται τη δράση στον συγκεκριμένο τομέα. Αφήστε τα παιδιά να εξερευνήσουν τον κόσμο με το δικό τους μοναδικό τρόπο...  

Παίζοντας, ζωγραφίζοντας, γράφοντας, μαθαίνοντας...

Αν παρατηρήσετε εσείς ή/και οι νηπιαγωγοί/δάσκαλοι του παιδιού πως δεν εξελίσσεται με βάση το αναμενόμενο απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για αξιολόγηση. Όσο νωρίτερα αρχίσει μια παρέμβαση, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι!


Παιχνίδι λεπτής κινητικότητας : Οι ακτίνες του ήλιου

Ένα εύκολο παιχνίδι λεπτής κινητικότητας που μπορούμε να φτιάξουμε εύκολα 
στο σχολείο ή στο σπίτι .
Με ένα χάρτινο πιάτο  και ξύλινα μανταλάκια που βάφουμε κίτρινα τα παιδιά προσπαθούν να τοποθετήσουν περιμετρικά " τις ακτίνες γύρω από τον ήλιο " .
Αρχικά βλέπουμε να τα τοποθετούν κοντά το ένα στο άλλο αλλά αργότερα μέσα στην χρονιά αλλά και σε μεγαλύτερη ηλικία θα μπορούν πλέον  να τα τοποθετήσουν αραιά το ένα με το άλλο τα μανταλάκια <<ακτίνες του ήλιου>>.  
Έτσι, ανάλογα με την ηλικία , διαμορφώνεται ο στόχος ή οι στόχοι του συγκεκριμένου παιχνιδιού. 





Στολιδάκι : " Η φάτνη του Χριστού "



Kεραμικά στολιδάκια

Για την δημιουργία των κεραμικών αυτών στολιδιών  την θέση του κουπ-πατ  πήρε ένα πλαστικό καπάκι για καφέ , το οποίο έκοψα περιμετρικά ώστε να αποκτήσει μικρότερο μέγεθος. 

Αρχικά  κάθε παιδί έκοψε  με την βοήθεια του καλουπιού ένα στρογγυλό σχήμα με  πηλό που στεγνώνει μόνος του.

Την επόμενη μέρα κι αφού είχε στεγνώσει ο πηλός , με χρώματα που επέλεξαν ανάμεσα στο κόκκινο, πορτοκαλί και πράσινο έβαψαν με την βοήθεια μικρού σφουγγαριού το πήλινο στολιδάκι τους.
Νωρίτερα , κόλλησα αυτοκόλλητα αστεράκια και δεντράκια από χαρτοταινία  σε διάφορους σχηματισμούς πάνω στο στολίδι και μετά το βάψιμο  εμφανίστηκε στα μάτια των παιδιών <<κάτι μαγικό>> , όπως χαρακτηριστικά τους έλεγα κάθε φορά που αφαιρούσα τα αυτοκόλλητα στοιχεία .

Τα αυτοκόλλητα όπως καταλαβαίνετε λειτούργησαν ως  στένσιλ στην πήλινη επιφάνεια και έτσι  στα χρωματιστά στολιδάκια των παιδιών διακρίνουμε πλέον  και λευκά σαν το χιόνι δεντράκια και αστεράκια, όπως μπορείτε να δείτε και στις παρακάτω φωτογραφίες :