<< Μαγειρεύουμε με μακαρόνια >>





Μια ακόμα άσκηση λεπτής κινητικότητας αυτή τη φορά με τη χρήση κοφτού μακαρονιού .
Τα παιδάκια αυτή τη φορά καλούνται να περάσουν μέσα από ένα ξυλάκι για σουβλάκι  
- τοποθετημένο σε μια μπάλα πλαστελίνης- κοφτά μακαρονάκια . 
Τα ξυλάκια μπορούν να αυξηθούν ανάλογα με το μέγεθος της μπάλας από πλαστελίνη , που αποτελεί τη βάση αυτού του παιχνιδιού.  
Εναλλακτικά τα μακαρονάκια μπορούν να βαφτούν για να είναι πιο ευχάριστα στην όψη , αλλά και για να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε παιχνίδι σειροθέτησης με τα χρώματα . 
Εύκολη δραστηριότητα και για το σπίτι ..

Τι χρειάζονται τα παιδιά σήμερα;


της Τρισεύγενης Καπράνου

"Δώστε στα παιδιά σας αρχές γιατί το σημερινό σχολείο αδυνατεί.Δώστε τους Χριστό και πατρίδα".Μια προτροπή στην ομιλία ενός μητροπολίτη.Και σκέφτομαι τώρα σαν εκπαιδευτικός..Παλιά μας έλεγαν οι γονείς μας και οι παππούδες μας:"Μάθε παιδί μου γράμματα,για να γίνεις καλός άνθρωπος".
Και μαθαίναμε.Γιατί στους γονείς μας χρωστούσαμε το ζην και στους δασκάλους μας το ευ ζην.

Το θυμήθηκα κι αυτό και γύρισα πάλι χρόνια πίσω.Οι δάσκαλοι πάλευαν κάτω από μύριες δυσκολίες όχι να γίνουν πλούσιοι,αλλά να πλουτίσουν εμάς σε σοφία, γνώση και αξίες! Δε θα ξεχάσω τον συντοπίτη δάσκαλο,το Βασίλη Μπουρνάκη,που άκουγε τις θλιμμένες φωνές των παιδιών.."Τα κεραμίδια στάζουν δάσκαλε. Η βροχή μπαίνει μέσα,κρυώνουμε"..
Στην προσπάθειά του να ανέβει στη στέγη να τα φτιάξει γλιστρά και σκοτώνεται..Και η γυναίκα του η κυρία Ματίνα δασκάλα κι αυτή στο δημοτικό μας έλεγε.."Ο δάσκαλος πρέπει να θυσιάζεται για τους μαθητές.Να έχετε Χριστό και αξίες πάντα".

Αυτά τα λόγια άφησαν αποτύπωμα στην ψυχή μας..Είχαμε καλύτερη παιδεία.Μια παιδεία που συνδύαζε τη γνώση η οποία όμως εξισώνονταν με την καλλιέργεια του χαρακτήρα.Με τη διάπλαση της προσωπικότητας.Με την ψυχική καλλιέργεια.
Και σήμερα;Σήμερα που έχουμε όλα τα μέσα στη διάθεσή μας,ποιό είναι τελικά το ζητούμενο;Μάλλον η γνώση κάποιου αντικειμένου.Η εξειδίκευση.Αυτά που θα κάνουν το παιδί μορφωμένο,επιστήμονα,αντάξιο των προσδοκιών των γονιών.Αυτό μετρά.Ένα σύστημα που καλλιεργεί την παπαγαλία και όχι την κριτική σκέψη.Ένα σύστημα που δίνει έτοιμες γνώσεις,άκοπα,με τόσα βοηθήματα,με την παραπαιδεία και στο τέλος τι;Δε λέω.Και η κατάρτιση είναι καλή και η επιστημοσύνη.Αλλά η σημερινή εκπαίδευση βάζει τον μαθητή σε ένα τρυπάκι.Να είναι άριστος,να μπει στο πανεπιστήμιο,να κάνει και μεταπτυχιακά,και εράσμους και όλα αυτά τα καλά και τα άγια,για να πετύχει μια καλύτερη θέση εργασίας,περισσότερα χρήματα & υλικά αγαθά.Καλό αλλά όχι αρκετό.Γιατί η εκπαίδευση εστιάζει στον πλουτισμό της τσέπης,και όχι της ψυχής και του πνεύματος.

Είναι αποκαρδιωτικό να βλέπουμε μορφωμένους και επιστήμονες να διακατέχονται από ένα πνεύμα αλαζονείας,κολακείας , διαφθοράς, μικροπρέπειας, επίδειξης και συναλλαγών προκειμένου να προβληθούν.Για ποια μόρφωση μιλάμε;Για ποια πνευματική, ηθική, πολιτισμική ανέλιξη του ανθρώπου;Που είναι εκείνοι οι φωτισμένοι δάσκαλοι να δώσουν αρχές και αξίες; Δεν τα ισοπεδώνω όλα.Υπάρχουν και σήμερα άξιοι δάσκαλοι..Δεν ξέρω όμως αν καταπίνονται από το σύστημα..Υπάρχουν και σήμερα δάσκαλοι πνευματικοί και σωστοί που προσπαθούν να προσφέρουν πολλά.Αυτή είναι η σωστή εκπαίδευση.Αυτή που δίνει γνώσεις, αλλά παράλληλα διαπλάθει ανθρώπους.Καλή η μόρφωση αλλά να μη γίνει παραμόρφωση.Και καλή είναι η μόρφωση όταν αξιοποιείται για το καλό του συνόλου.Διότι λιγότερο επικίνδυνος είναι ένας αγράμματος κακός,από έναν μορφωμένο κακό..Και σαν δάσκαλοι κι εμείς ας αφουγκραστούμε λίγο..Τα παιδιά θέλουν να ακούσουν κάτι άλλο απο τα τετριμμένα.Διψά η ψυχή τους.Άς τα ακούσουμε.Μπορεί να μη μας πουν ότι "τα κεραμίδια στάζουν" μας λένε όμως και το γράφουν και στα θρανία "βαριέμαι"...Και ξέρετε τι σημαίνει αυτό,Έχουν πλήξη..Θέλουν σίγουρα κάτι άλλο που θα γεμίσει την ψυχή τους.Ας προσπαθήσουμε..(φωτο:δημοτικό σχολείο Άστρους που φέτος κλείνει 103 χρόνια).

Από το Ιστολόγιο Εκδόσεις Χρυσοπηγή 

Δεν γίνεται ένα παιδί ενός έτους να είναι χειριστικό The Manipulation Myth


Εδώ και αρκετά χρόνια επικρατεί η άποψη ότι τα παιδιά είναι χειριστικά από κούνια και για να μην μας “πάρουν τον αέρα”, πρέπει από βρέφη να τους βάζουμε όρια, να μην τα παίρνουμε αγκαλιά γιατί θα μάθουν στα χέρια και θα γίνουν κακομαθημένα. 

Αργότερα ως νήπια, αν εκδηλώσουν μια κρίση θυμού, βιαζόμαστε να πούμε ότι προσπαθούν να μας χειριστούν και να μας “εξουσιάσουν”. 
Πόσο εύκολο είναι να δεχτούμε ότι ΔΕΝ υπάρχουν χειριστικά παιδιά, αλλά παιδιά που εκφράζουν ανεκπλήρωτες ανάγκες με τρόπο που μόνο τα ίδια ξέρουν;

Αναπτυξιακά ορόσημα για τις δεξιότητες προγραφής και γραφής



Σήμερα θα μιλήσουμε για τα αναπτυξιακά ορόσημα που κατακτά ένα παιδί μέχρι να επιτύχει μια ώριμη και ολοκληρωμένη γραφοκινητική διαδικασία.


Στο παρελθόν είχαμε μιλήσει για το Τι πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί πριν το γράψιμο. Σημαντικές δεξιότητες για να λειτουργεί αποτελεσματικά στη γραφοκινητική διαδικασία.  

Πότε, όμως, κάνει τι...?


 Προγραφικές δεξιότητες

10-12 μηνών: Μουντζουρογράφημα σε χαρτί. Τα παιδιά δοκιμάζουν τη χρήση των μολυβιών/μαρκαδόρων και μουντζουρώνουν διάφορες επιφάνειες.

2 ετών: Μίμηση γραμμών. Τα παιδιά είναι σε θέση να μιμηθούν οριζόντιες, κάθετες και κυκλικές γραμμές.

3 ετών: Αντιγραφή γραμμών. Τα παιδιά είναι σε θέση να αντιγράψουν οριζόντια και κάθετη γραμμή, καθώς και το σχήμα του κύκλου.

4-5 ετών: Αντιγραφή σχημάτων και φορμάρισμα γραμμάτων. Τα παιδιά είναι σε θέση να αντιγράψουν ένα σταυρό, μια δεξιά πλάγια γραμμή, ένα τετράγωνο, μια αριστερή διαγώνια γραμμή, ένα Χ, κάποια γράμματα/αριθμούς, και ίσως είναι έτοιμα να γράψουν το όνομά τους.

5-6 ετών: Σχήματα και γράμματα. Τα παιδιά αντιγράφουν ένα τρίγωνο, γράφουν το όνομά τους και αντιγράφουν περισσότερα κεφαλαία και πεζά γράμματα.

Γραφοκινητικές δεξιότητες στο σχολείο

Στην ηλικία των 6 ετών μπορούν, πλέον, να γράψουν το όνομά τους και τα γράμματα της αλφαβήτου. Παρακολουθώντας την πρώτη τάξη του Δημοτικού μπορούν να διακρίνουν και να αναπαράγουν τα κεφαλαία και πεζά γράμματα, να γράφουν και να αντιγράφουν μικρές λεξούλες. Επιπλέον, έχουν αρχίσει να μετατρέπουν κάποια κεφαλαία γράμματα σε πεζά και αντίστροφα.

Στην ηλικία των 7ετών φορμάρμουν ικανοποιητικά τα γράμματά τους και μπορούν να γράψουν ολοκληρωμένες προτάσεις. Χρησιμοποιούν τα σημεία στίξης και αντιγράφουν επαρκώς από χαρτί σε χαρτί και από τον πίνακα στο χαρτί τους. Επίσης, μπορούν να διακρίνουν τα γράμματα και αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους (π.χ. ε με 3).


Θα σας υπενθυμίσω, μιας και είναι σημαντικό, πως κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό. Στην περίπτωση που δεν συνυπάρχουν άλλες δυσκολίες ΜΗΝ πιέζετε τα παιδιά να γράψουν όταν δεν είναι έτοιμα για αυτό. Δώστε τους την ευκαιρία να εισέλθουν ομαλά σε αυτή τη διαδικασία για να μπορέσουν αργότερα να ευχαριστιούνται τη δράση στον συγκεκριμένο τομέα. Αφήστε τα παιδιά να εξερευνήσουν τον κόσμο με το δικό τους μοναδικό τρόπο...  

Παίζοντας, ζωγραφίζοντας, γράφοντας, μαθαίνοντας...

Αν παρατηρήσετε εσείς ή/και οι νηπιαγωγοί/δάσκαλοι του παιδιού πως δεν εξελίσσεται με βάση το αναμενόμενο απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για αξιολόγηση. Όσο νωρίτερα αρχίσει μια παρέμβαση, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι!


Παιχνίδι λεπτής κινητικότητας : Οι ακτίνες του ήλιου

Ένα εύκολο παιχνίδι λεπτής κινητικότητας που μπορούμε να φτιάξουμε εύκολα 
στο σχολείο ή στο σπίτι .
Με ένα χάρτινο πιάτο  και ξύλινα μανταλάκια που βάφουμε κίτρινα τα παιδιά προσπαθούν να τοποθετήσουν περιμετρικά " τις ακτίνες γύρω από τον ήλιο " .
Αρχικά βλέπουμε να τα τοποθετούν κοντά το ένα στο άλλο αλλά αργότερα μέσα στην χρονιά αλλά και σε μεγαλύτερη ηλικία θα μπορούν πλέον  να τα τοποθετήσουν αραιά το ένα με το άλλο τα μανταλάκια <<ακτίνες του ήλιου>>.  
Έτσι, ανάλογα με την ηλικία , διαμορφώνεται ο στόχος ή οι στόχοι του συγκεκριμένου παιχνιδιού.