Ζωγραφίζω με τελείες




Σκοπός
Βελτιώστε τις δεξιότητες του παιδιού σας που αφορούν την λεπτή κινητικότητα

Υλικά
Χαρτί, Μπατονέτες, Τέμπερες

Δεξιότητες
Έλεγχος λεπτης κινητικοτητας (Fine Motor Control), Επιδεξιοτητα χεριου (Hand Dexterity), Λαβή Pincer (Pincer grasp)


Περιγραφή
Ζωγραφίστε στο χαρτί ότι θέλετε, οτιδήποτε θεωρείτε οτι θα αρέσει στο παιδί σας.
Βάλτε μπροστά στο παιδί τις τέμπερες, κατα προτίμηση χρησιμοποιήστε ένα πλαστικό πιάτο μιας χρήσης
Χρησιμοποιήστε την μπατονέτα για να πάρετε χρώμα και να ταμπονάρετε πάνω στο  πάνω στο σχέδιο. Αφήστε το παιδί να κάνει το ίδιο.

Πηγή  : http://www.otplan.com/

Από  το  Ιστολόγιο   Παιδί  και  Ανάπτυξη 

Ο πιο διάσημος πίνακας για τα κάλαντα και η ιστορία του

Προκαλεί συγκίνηση και θαυμασμό ο πίνακας που ζωγράφισε το 1872 ο Νικηφόρος Λύτρας αποτυπώνοντας μια ομάδα παιδιών διαφόρων εθνικοτήτων να λένε τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα.
.
Το έργο αυτό θεωρείται ως η κορυφαία στιγμή  στην ηθογραφική ζωγραφική της Ελλάδας.


Νικηφόρος Λύτρας:  «ο ζωγράφος των Χριστουγέννων»
Αρκούσε αυτό το έργο για να αποδοθεί στον κορυφαίο Έλληνα καλλιτέχνη ο τίτλος «ο ζωγράφος των Χριστουγέννων». Το έργο αυτό θεωρείται ως η κορυφαία στιγμή στην ηθογραφική ζωγραφική της Ελλάδας.
Είναι προφανές ότι ξεπερνά την απλή απεικόνιση ενός εθίμου, έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις για τους συμβολισμούς του.

Ενδιαφέρουσα η ανάλυση της επιμελήτριας της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαριλένας Κασιμάτη:


"Τα ποιητικότατα Κάλαντα διαφεύγουν με την εσωτερικότητα και την επινόηση του χρόνου στην ελληνικότατη ηθογραφική αυτή σκηνή, από κάθε κοινοτοπία. Τα σύμβολα που εισάγει, χωρίς τυμπανοκρουσίες -το μαρμάρινο θωράκιο της Νίκης, που δένει το σανδάλι της, αλλά ειρωνικά σχεδόν, βαλμένο δίπλα σε μια χορταρένια σκούπα, το γυάλινο ποτήρι με το νερό, που παραπέμπει στην κάθαρση που έρχεται από τα Ελληνόπουλα, που δεν εμφανίζονται ως γραφικά δείγματα μιας γνωστής τυπολογίας φορεσιών, το ξερό, άνυδρο δέντρο που δηλώνει την υφέρπουσα φτώχεια στο πρόσωπο της σκοτεινής μορφής, που μόλις φαίνεται πίσω από τον τοίχο".

από teleytaiothranio
Πηγή της πηγής: iefimerida.gr

Από  το  Ιστολόγιο   Χαμομηλάκι 

Χριστουγενιάτικο Παραμύθι: Ο Έντι , το Ελάφι με την μπλε μύτη


.


Ο 'Eντι το ελαφάκι καθόταν όλη μέρα σπίτι του. Δεν μπορούσε ούτε να παίξει ούτε να δουλέψει. Ήταν αποθαρρυμένος και ενοχλημένος. Αυτό το θλιμμένο νεαρό ελαφάκι ήταν άνεργο !!! Είχε πολλές συνεντεύξεις για δουλειά αλλά όλες πάντα κατέληγαν με άσχημο τρόπο. Θα πήγαινε αλλά θα έλεγαν «Συγνώμη αλλά δεν προσλαμβάνουμε ελαφάκια σήμερα». Ο 'Eντι έκλαιγε και έλεγε «Μα ποιος είναι ο σκοπός; Η ζωή μου είναι γεμάτη από ελαφίσιες προσβολές». Η μαμά του έλεγε
«Δεν έχεις καμία δικαιολογία να κοιμάσαι όλη μέρα σαν τεμπέλικο ελάφι!! Αυτό δεν είναι θέμα διακρίσεων αλλά θέμα αποφασιστικότητας. Κράτα λοιπόν τώρα ψηλά το κεφάλι και τα κέρατά σου, θα βρεις δουλειά, απλά προσπάθησε, προσπάθησε, προσπάθησε!!»

Και τότε έβγαλε την εφημερίδα από το συρτάρι και αφού έριξε μια ματιά άρχισε να φωνάζει με ενθουσιασμό διαβάζοντας την παρακάτω αγγελία «Ζητείται ελάφι από τον 'Aγιο Βασίλη». Και αμέσως τηλεφώνησε! Μόλις έκλεισε το τηλέφωνο αναφώνησε «Ο 'Aγιος Βασίλης ψάχνει 10 ελάφια επειγόντως!! Μου είπαν να πας αύριο στις 8 και να ξεκινήσεις υπάρχει πολύ δουλειά που πρέπει να γίνει και γι αυτό μην αργήσεις!!».

Ο 'Eντι λοιπόν χτένισε τη γούνα του πολύ καλά και γυάλισε ακόμη και τις οπλές του. Κατά τις 7 άρχισε να μαζεύεται πλήθος ελαφιών στο σπίτι του Αϊ Βασίλη, στην οδό Βορείου Πόλου. Ο 'Eντι δεν μπορούσε να πιστέψει στα μάτια του. Ήταν περιτριγυρισμένος από μικρούς τύπους. Είσαι τάρανδος; Τον ρωτούσαν όλοι «'Oχι, είμαι ελάφι!» απαντούσε περήφανα.

«Είσαι ελάφι ; και τι μπορείς να κάνεις;» ρώτησαν αμέσως. «θα κάνω ότι με θέλει ο Αϊ Βασίλης, ήρθα να δουλέψω για τον Αϊ Βασίλη, η μαμά μου μου διάβασε αυτήν την αγγελία και μου είπε ότι εμείς τα ελάφια είμαστε άκρως απαραίτητα!». «Μα το πρόβλημά σου είναι το μέγεθός σου, η αγγελία ήταν για μας τους μικρούληδες, μην ντραπείς που ήρθες γιατί τα ξωτικά και τα ελάφια ακούγονται το ίδιο! Αλλά και παρόλο που δεν είσαι ξωτικό θα πρέπει να πας και να μιλήσεις ο ίδιος στον Αϊ Βασίλη. Θα σε οδηγήσω εγώ σε αυτόν αμέσως, είμαι ένα από τα ξωτικά του, λέγε με Ρέι» είπε το μικρό ανθρωπάκι και προχώρησε μπροστά δείχνοντας στον 'Eντι τον δρόμο για τον Αϊ Βασίλη.

Και μετά που ο Ρέι ενημέρωσε τον Αϊ Βασίλη για τον 'Eντι, ο Αϊ Βασίλης κρυφογέλασε και είπε «χο, χο, χο. Πες στην μαμά σου ότι πρέπει να φοράει τα γυαλιά της όταν διαβάζει». Μετά τον ανέλαβε ένας τάρανδος και του είπε «μέχρι τότε θα σκεφτώ κάτι. Θα σε έχω στην λίστα με τους τάρανδους, και ίσως μάθεις να υπηρετείς ως αναπληρωματικός τάρανδος. Τώρα αν προσπαθήσεις, σου υπόσχομαι ότι θα μάθεις και να πετάς».

Μα έπεσε τόσες φορές! Κι όμως πολύ σύντομα έμαθε να πετά αρκετά καλά. Αλλά τα ελάφια, βλέπεις, είναι βαρύτερα, με κέρατα σαν κλαδιά δέντρου και έτσι ήταν κάπως αργός σε σύγκριση με την ταχύτητα που αναπτύσσουν οι τάρανδοι. Ναι, ο 'Eντι ήταν λίγο αργός, οι βαριές οπλές του γλιστρούσαν στο χιόνι και μέσα από την σκεπή περνούσε μια οπλή. Ο τάρανδος δεν έδειχνε να νοιάζεται και είπε «Μπράβο, τα πας πολύ καλά, κρατήσου». Αλλά ο 'Eντι σύντομα άρχισε να φοβάται. Δεν μπορείς να μετατρέψεις το ξωτικό σε ελάφι.

Ο Πράνσερ και ο 'Eντι ήταν πολύ χαρούμενοι και έπαιζαν κάθε μέρα. 'Eκαναν εξάσκηση σε απογειώσεις πολύ συχνά, σπινιάρανε και διπλώνανε και τινάζονταν και όσο και αν πετούσαν δεν τους ήταν αρκετό. Πέταξαν όμως και πάρα πολύ και ο 'Eντι πάγωσε, τα αυτιά και το πρόσωπό του, η μύτη του και όλα επανήλθαν εκτός από την μύτη, που παρέμεινε μπλε παγωμένη. Και έγινε θέαμα για όλους αυτή η μπλε μύτη. Ήταν όμως και λαμπερή και αποτελούσε ένα όμορφο αξιόλογο φωτάκι. 'Oποτε ο 'Eντι ανοιγόκλεινε τα μάτια του, η μύτη του φώτιζε τον ουρανό. 'Oλοι οι τάρανδοι ήρθαν να το δουν και χαίρονταν.

'Oταν το είδε και ο Αϊ Βασίλης, προβληματίστηκε με την λάμψη της μύτης του 'Eντι. Είπε στον Αϊ Βασίλη : «Θυμώσατε;» «όχι, χάρηκα» είπε ο Αϊ Βασίλης «Από δω και στο εξής θα είσαι το ελάφι αμέσου ανάγκης! Συγνώμη, αλλά πρέπει να ομολογήσω ότι μερικές φορές χάνουμε την διεύθυνση κάποιου ή ανακαλύπτω μετά την προσγείωση ότι πολλά παιδιά δεν είναι στην πόλη. Και αν έχουν μετακομίσει, ξέρεις κολλάμε και βρισκόμαστε σε άμεση ανάγκη. Γιατί για όποιον μετακομίσει ή είναι σε διακοπές σημαίνει ότι πρέπει να βρεις την νέα του τοποθεσία και να του παραδόσεις το δώρο του. Για όλα αυτά θα σε ενημερώνουμε εμείς έτσι ώστε να μην μένει κανείς παραπονεμένος. Πάντα χρειαζόμασταν κάποιον που να μπορεί να κάνει αυτές τις μεταφορές και τώρα έχουμε εσένα!! Διότι όσο τρέχουμε στο χιόνι και το δικό σου έλκηθρο θα είναι μαζί μας, όμως μόλις εγώ χτυπήσω το μαστίγιό μου δεν μπορώ να σταματήσω παρά μόνο στον επόμενο προορισμό. Οπότε εκεί θα γυρνάς εσύ. Θα καλύπτεις αυτά που χάνουμε, και η υπέροχη λαμπερή μπλε μύτη σου θα σε οδηγεί με ασφάλεια στο χιόνι. Και όσοι στον κόσμο θα βλέπουν αυτό το φως θα ξέρουν ότι είναι ο 'Eντι με την μπλε μύτη».

Και έτσι ο 'Eντι τράβηξε και αυτός έλκηθρο με την βοήθεια του ξωτικού και φίλου του Ρέι και την μπλε μύτη του να αναβοσβήνει στον αέρα. Η μαμά του 'Eντι γέμισε χαρά και περηφάνια, γιατί και δούλευε ο γιος της αλλά και για την δουλειά που έκανε. 'Eτσι κοιτάει κάθε χριστουγεννιάτικη νύχτα έξω να δει κάθε φως που αναβοσβήνει και να το χαιρετήσει. Και σκέφτεται πόσο τυχερή ήταν που βρήκε και διάβασε επίτηδες λάθος την αγγελία. 'Eτσι λοιπόν, να πάτε για ύπνο ήσυχα, όπου και να βρίσκεστε ακόμη και μακριά από το σπίτι , γιατί ο 'Eντι με την μπλε μύτη θα σας βρει και θα σας δώσει το δώρο σας!!


Από  το  φιλικό  Ιστολόγιο   Εναλλακτική  Δράση 

Ζερβός χορός Καρπάθου


Σουφράν' από Τσιρύγο και Κάβο Ματαμπά
καράβι κινδυνεύει μες τα βαθιά νερά
κι ο νιος απού τ' ορίζει κι απού το κυβερνά
δε κλαίει το καράβι μή(τ)ε τη σιρμαγιά
μόνο το ναυτολόι 'που 'το καλά παιδιά.
Κλαίει και τη γυναίκα του τη ροδοσταμνιά,
Ερήνη, κυρα Ρήνη, όμορφο κορμί...
Ποιός θε να σε φιλήσει τη βαθιάν αυγή;

Σουφράνο: προς την εκτιθεμένη στον άνεμο περιοχή του τόπου ή του πλοίου
σιρμαγιά: εμπόρευμα αλλά και χρηματικό κεφάλαιο

Τσαμπούνα: πατήρ Αμβρόσιος Μαναρουλάς
Λύρα-Τραγούδι: Ιωάννης Μιχ. Χαλκιάς
Λαούτο: Ιωάννης Μάλτας

Youtube  - John  Halkias

Οι τελευταίες Χριστουγεννιάτικες κατασκευές για φέτος ..

Ξεκινάω  αυτή την ανάρτηση  , φίλες  και  φίλοι , με τους  στίχους αυτού του παιδικού τραγουδιού :  
" Θα'θελα  να  'χα  πολλές   καραμελίτσες , θα'θελα  να ' χα  δέκα σακουλίτσες.." 

Και ιδού ο λόγος ! 


Όπως  μπορείτε  να  δείτε  στις δυο  πρώτες  φωτογραφίες   βλέπετε   καραμελίτσες -κουτιά που  έφτιαξα  , για  τα  σοκολατάκια  και   τις  καραμελίτσες  που  πρόσεφερα  στα παιδάκια .
Φτιαγμένα  με  χαρτόνι  οντουλέ  και  γκοφρέ  χαρτί  σε  κόκκινο  -πράσινο  και αντίστροφα .
Διακοσμημένο  με  μεταλλιζέ  αστεράκια  και  δεμένο στις άκρες  με  πράσινη  -κόκκινη  υφασμάτινη  κορδελίτσα..

Στις επόμενες  δυο φωτογραφίες εμφανίζονται  τα  φαναράκια  τους , από βαζάκια  noutella .
Πλεξίδα  με  πράσινη και κόκκινη  κορδέλα  λεπτή και υφασμάτινη , κολλήθηκε στο πάνω μέρος  του βάζου  και  αγγελάκια  κόκκινα  και πράσινα  από  σελοφάν  κολλήθηκαν στα  δυο απέναντι σημεία  .
Ένα κεράκι ρεσώ...  και  το φαναράκι  ..έτοιμο!


Οι  περισσότερες  κατασκευές  των Χριστουγέννων που δόθηκαν φέτος  στα παιδιά  "έπαιζαν" στις αντιθέσεις  του  κόκκινου -πράσινου , όπως μπορεί  να έχετε  ήδη δει...
Ένας  χαρούμενος  αλλά  και  αγαπημένος  χρωματικός συνδυασμός  των  Χριστουγέννων..


...Και  ενώ τα  μάτια  μου  αρχίζουν  να  βλέπουν   κόκκινα  και  πράσινα  αστράκια  ... :))
θα  κλείσω  αυτή  την ανάρτηση  ευχόμενη  σε  όλους  σας  

Να  περάσετε  υπέροχες γιορτές  , με υγεία , αγάπη και χαρά!! 
Σας  φιλώ !!!!

Και  για να  μην μείνετε παραπονεμένοι  απολαύστε  και   το τραγούδι  " Καραμελίτσες " ! 


Γλυκοχαράζει η αυγή - Γιάννης Παυλίδης



Αγγελάκια - καρτούλες

..Χριστουγεννιάτικων  αναρτήσεων  συνέχεια....
Σήμερα , τα παιδάκια  της τάξης μου  πήραν μαζί  τους από μια  καρτούλα  με αυτό το  αγγελάκι  που   κρατάει  ένα  αναμμένο κεράκι ..
Τη τελευταία  αυτή εβδομάδα  , πριν το  κλείσιμο των σχολείων  για  τις διακοπές των Χριστουγέννων ,  τα  παιδάκια  θα παίρνουν  κι   από   μια  κατασκευή μαζί  τους ..!

Πως σας φαίνονται  τα αγγελάκια, αλήθεια;   





Χριστουγεννιάτικα ημερολόγια και άλλα στολιδάκια


Πιστή  στην υπόσχεση  μου , ότι θα  ακολουθήσουν και  άλλες αναρτήσεις  με χριστουγεννιάτικες  κατασκευές  , φίλοι μου  ! Αυτή την φορά  θα ήθελα  να σας  δείξω τα ημερολόγια  που  έδωσα  σήμερα  στα παιδάκια , φεύγοντας  για  το σπίτι , μαζί  με  ένα στολιδάκι  από  κρίκο κουρτίνας..





Το  ημερολόγιο  αυτό  έχει σαν βάση  χαρτόνι  οντουλέ
Εικονίζεται  ένα έλατο  φτιαγμένο με γλωσσοπίεστρα  , και   στολισμένο  με  πούλιες , το αστέρι  με μεταλλιζέ   χαρτόνι.
Τα  διακοσμητικά  στοιχεία  σε πράσινο και κόκκινο χρώμα είναι  κομμένα   ξυλαράκια  (από γλωσσοπίεστρα)
ζωγραφισμένα  με μαρκαδόρο.


Τα στολιδάκια  -στεφανάκια είναι   φτιαγμένα   από  ξύλινο   κρίκο  κουρτίνας
με  εναλλαγή  πράσινης και κόκκινης  υφασμάτινης κορδέλας   ..

Αύριο  πάλι  , με  μια  ακόμη ανάρτηση φίλοι μου, σας χαιρετώ, να είστε  καλά!






Τοπική κουζίνα : Μακαρούνες Καρπάθικες

ΜΑΚΑΡΟΥΝΕΣ ΚΑΡΠΑΘΙΚΕΣ-TRADITIONAL KARPATHIAN PASTA MAKAROUNES.
Φωτ. 1

Φωτ. 2
Οι   φωτογραφιες  1, 2
  ειναι απο την σελιδα
  ΚΑΡΠΑΘΙΚΕΣ  ΜΑΚΑΡΟΥΝΕΣ -TRADIONAL  PASTA  MAKAROUNES  
 
Για τις μακαρούνες  :

1 κιλό αλεύρι
600 γραμμ νερό

Για το σερβίρισμα :

Βούτυρο γάλακτος
2 κρεμμύδια
Αλάτι χονδρό
Τυρί τριμμένο
Προαιρετικά: Σιτάκα
 

Αναμιγνύετε το αλεύρι με το νερό και ζυμώνετε καλά μέχρι να πάρετε μια μαλακή ζύμη.

Κόβετε λίγη ζύμη τη πλάθετε σε μακρόστενες λωρίδες .Με τα δάκτυλα πιέζοντας τη ζύμη φτιάχνετε μικρά μπαστουνάκια με διπλωμένες τις άκρες. Βάζετε τις μακαρούνες σε αλευρωμένο ταψί.

Εν τω μεταξύ φτιάχνετε τη σάλτσα κρεμμυδιού: Σ ένα τηγάνι βάζετε το βούτυρο και τσιγαρίζετε το κρεμμύδι. Μόλις ξανθύνει το κρεμμύδι και αρχίσει να καραμελώνει, αποσύρετε το τηγάνι από τη φωτιά.

Σε μία μεγάλη κατσαρόλα βράζετε νερό. Αλατίζετε και ρίχνετε τις μακαρούνες. Μόλις βράσουν ανεβαίνουν στην επιφάνεια. Τις σουρώνετε.

Για το σερβίρισμα βάζετε σ ένα πιάτο μπόλικο τριμμένο τυρί, από πάνω τις μακαρούνες και από πάνω 2,3 κουταλιές κρεμμύδι.
 
Αν θέλετε μπορείτε αντί του τριμμένου τυριού να προσθέσετε, εφ όσον έχετε σιτάκα : Στο μπόλ με τη σιτάκα ρίχνετε τις βρασμένες μακαρούνες και από πάνω το σοταρισμένο κρεμμύδι. .

EliasMamalakis.gr

10 Παιχνίδια Εξάσκησης Δακτύλων




Ασκήσεις για να διευκολυνθεί η εξάσκηση των δακτύλων που είναι απαραίτητα για την γραφή και το ψαλίδι είναι οι εξής :
-Με σπρέι το παιδί καταβρέχει μία επιφάνεια πιέζοντας το με τον δείκτη
-Με τσιμπιδάκια - λαβίδες  να σηκώσει χάρτινα μπαλάκια
-Να πιάνει φασόλια , φακές ή πινέζες μία – μία
-Να φτιάξει μπάλα με το ένα χέρι από χαρτί
-Τοποθέτηση κερμάτων σε κουμπαρά ( να κρατά πολλά μαζί στην χούφτα )
-Σε μια λεκάνη με νερό ρίχνουμε πολλά νομίσματα. Το παιδί πρέπει να τα βγάλει ένα ένα πιάνοντας τα με τον αντίχειρα και τον δείκτη
-Παιχνίδια με πλαστελίνη
-Ζητήστε από το παιδί να βάλει μανταλάκια γύρω γύρω από ένα κουτί
-Nα φτιάξει ένα πύργο με γόμες κρατώντας αυτές με τον αντίχειρα και τον δείκτη
-Ενώ έχει στην παλάμη πολλά αντικείμενα να αφήνει ένα ένα να πέφτουν

ΣΟΦΙΑ Μ. ΚΟΥΛΟΥΡΗ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ S.I.
www.anaptixipaidiou.gr

Από  το  Ιστολόγιο  Ανάπτυξη  παιδιού  

Η δασκάλα που ανέβαινε στα κεραμίδια!




Tης Μελίνας Καραπαναγιωτίδου



Η 40χρονη που έχασε τη ζωή της χθες, σε σχολείο της Τούμπας, προσπαθώντας να φτιάξει πιο όμορφο το σχολείο των μαθητών της, δεν ήταν μια συνηθισμένη δασκάλα.

Δούλευε εκτός ωραρίου, ζωγράφισε όλο το σχολείο με τα χέρια της, έφτιαχνε κατασκευές… χαράς και κάθε χρόνο τέτοια εποχή, σκαρφάλωνε στα κεραμίδια για να στήσει στο εσωτερικό αίθριο του τριώροφου σχολικού συγκροτήματος τα χριστουγεννιάτικα χειροποίητα στολίδια, τόσο από την ίδια όσο και από τους μαθητές της.

Η γυναίκα αυτή, μητέρα δυο μικρών παιδιών (μαθητών στο ίδιο σχολείο και σύζυγος δασκάλου που εργάζεται επίσης στο ίδιο σχολείο) κατά την άποψή μου δεν συγκλόνισε με το θάνατό της, αλλά με τη ζωή της.

Γιατί αλήθεια, πόσοι εκπαιδευτικοί “σκαρφαλώνουν στα κεραμίδια” για να φτιάξουν πιο ωραίο το σχολείο τους; Πόσοι δεν αδιαφορούν για τις θαμπές μέρες που ζούμε και τις φωτίζουν με κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά; Πόσοι νοιάζονται πια ;

Οι μαθητές ήταν πολύ τυχεροί που είχαν μια τέτοια δασκάλα. Που δεν είχε και δεν έβγαζε ψυχολογικά επάνω τους. Που δεν έκανε κατάχρηση εξουσίας, “ανεβάζοντας στα κεραμίδια” κάποιους άλλους. Που δεν κάπνιζε στην αυλή του σχολείου και δεν έδινε το κακό παράδειγμα. Που δεν γκρίνιαζε περιμένοντας από τους άλλους να δράσουν. Που δεν κάθονταν με σταυρωμένα χέρια…

Μαθητές και γονείς, πήραν το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο μάθημα Ναι σκαρφαλώνουμε σε αίθρια που δεν κρατάνε καλά, γιατί ψηλά πρέπει να κοιτάμε και ψηλά πρέπει να «οδεύουμε» . Η δασκάλα που κοιτούσε ψηλά ήθελε και φέτος να αναπτερώσει το ηθικό μαθητών και εκπαιδευτικών και είναι η απάντηση στην απαξίωση της κοινωνίας για την… κοινωνία.

Το άτομο, ο ένας, η μία στην περίπτωση μας, μπορεί να κάνει τη διαφορά και το μόνο που έχουμε να κάνουμε εμείς, ως ένα άλλο άτομο, είναι να ακολουθήσουμε αυτόν που κάνει τη διαφορά.

Αλλωστε, αν σκαρφαλώνουμε δύο δύο, ο ένας πάντα θα είναι το δίχτυ προστασίας του άλλου…

Από  το  Ιστολόγιο  παπα Καλλινικος 

Νέες Χριστουγεννιάτικες χειροτεχνίες ...

Στεφάνια  με  δυο   χάρτινα πιάτα  βαμμένα  από  τα παιδιά  με   πράσινη  μπογιά
συρραμένα  και  
γεμισμένα  με βαμβάκι  και   κολάζ  με  μεταλλιζέ  μπαλίτσες ,  σε  διάφορα χρώματα  

Αγγελάκια  , όπου το  κεφάλι  προέρχεται  από  μισό   μπαλάκι    φελιζόλ ,   που  τα παιδιά έβαψαν ροζ
ματάκια  εμπορίου,  στόμα  από   μεταλλιζέ  σύρμα πίπας , μαλλιά  από κίτρινο μαλλί πλεξίματος , φωτοστέφανο  από χρυσό  σύρμα πίπας  , το ρούχο  από  χάρτινο διακοσμητικό  για  βάση  τούρτας  , τα φτερά  από  αποτυπώματα  των  χεριών των  παιδιών   σε  λευκό  χαρτί  κανσόν.

Και   έπεται   συνέχεια  , αγαπητοί  μου φίλοι!

Πολλά  φιλιά, θα τα ξαναπούμε ! 
                                       

"Δολοφόνοι " της δημιουργικότητας των παιδιών και πώς να τους αποφύγουμε



Ο σπόρος της δημιουργικότητας βρίσκεται μέσα σε κάθε παιδί, η ανάγκη και η επιθυμία για παιχνίδι, πειραματισμό και ανακάλυψη είναι έμφυτες και ασυγκράτητες. Με τη γέννηση του ξεκινάει μια αναζήτηση, μια δημιουργική περιπέτεια. Δεξιότητες και γνώσεις που εμείς τις κατέχουμε, για τα παιδιά αποτελούν προκλήσεις, ψάχνουν και βρίσκουν διαφορετικούς τρόπους να βλέπουν και να κάνουν τα πράγματα. Αυτός ακριβώς είναι και ο ορισμός της παιδικής δημιουργικότητας (Smith, 1966 και May, 1975): το να έχει το παιδί την ικανότητα να χρησιμοποιεί τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις του και σε συνδυασμό με καινούρια ερεθίσματα που εμφανίζονται μπροστά του να συνθέτει και να ανακαλύπτει για πρώτη φορά κάτι καινούριο για αυτό. Στην πραγματικότητα, τα παιδιά τα ανακαλύπτουν όλα από την αρχή, το περπάτημα, τη γλώσσα, τα συναισθήματα, τη ζωγραφική, το διάβασμα,...

Η δημιουργικότητα λοιπόν είναι κάτι που όλοι οι άνθρωποι διαθέτουμε από το ξεκίνημα της ζωής μας, αλλιώς η εξέλιξη του είδους μας δε θα ήταν και τόσο πιθανή.
Τι συμβαίνει όμως στην πορεία προς την ενηλικίωση και χάνουμε όλη αυτή την ορμή; Οι ψυχολογικές πιέσεις που δεχόμαστε από παιδιά ξεκινάνε από τόσο νωρίς, που συχνά μεγαλώνουμε και δε θυμόμαστε καν ότι κάποτε διαθέταμε αυτή την έμφυτη ορμή και ελευθερία για εξερεύνηση, την αυτοπεποίθηση για δράση και δημιουργία.
Ενώ συνήθως ξεκινάμε το σχολείο με αγάπη για δημιουργία και ανακάλυψη, αγαπάμε τα χρώματα, την τέχνη και τα γράμματα, σταδιακά χάνουμε το ενδιαφέρον μας, η τέχνη γίνεται ανάμνηση, και η μάθηση γίνεται δυσκολότερη.

Η δημιουργικότητά μας σημειώνει μείωση μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπως άλλωστε δείχνουν οι σχετικές έρευνες, σύγχρονες και παλαιότερες. Στα σχολεία και στην κοινωνία, με κυρίαρχα στοιχεία την επιτήρηση, τον ανταγωνισμό, τον κομφορμισμό, την κριτική και την αξιολόγηση, σε συνδυασμό με την απουσία έμφασης της ανάγκης για καλλιτεχνική αναζήτηση, και το φόβο για το διαφορετικό και το ασυνήθιστο, το δέντρο της δημιουργικότητας δεν είναι δυνατόν να ανθίσει. Το αποτέλεσμα; Καταλήγουμε να πιστεύουμε ότι «δεν έχουμε ταλέντο», ότι «δεν τα καταφέρνουμε με τα καλλιτεχνικά», ότι «δεν μπορούν όλοι να είναι δημιουργικοί», και αποδεχόμαστε αυτό που μας έκαναν να πιστέψουμε. Αποθαρρυνόμαστε, δεν εξασκούμε τη φαντασία μας, ασκούμε με τη σειρά μας σκληρή κριτική στον εαυτό μας και δεν επιτρέπουμε τα λάθη. Χάνουμε την αθωότητα και την παιδικότητά μας, κι αυτό μπορεί να μας λείπει για πάντα. Για καλή μας τύχη, υπάρχουν γύρω μας πολλά μικρά παιδιά να μας θυμίζουν όλα αυτά που χάνουμε και ξεχνάμε, και αν τα προσεγγίσουμε με σεβασμό και διάθεση να μάθουμε από αυτά και όχι να τα διδάξουμε, μπορεί να ξαναδούμε το παιδί μέσα μας

.Για να καταφέρουμε όμως να ακολουθήσουμε το παιδί μας στις αναζητήσεις του, και να δώσουμε ώθηση στη δημιουργικότητά του (και στη δική μας), καλό είναι καταρχήν να γνωρίζουμε ποιοι είναι αυτοί οι «δολοφόνοι» της δημιουργικότητας, creativity killers, όπως αναφέρονται στην αγγλική βιβλιογραφία. Είναι κοινές συμπεριφορές και στάσεις, που λίγο πολύ όλοι γνωρίζουμε από προσωπικές εμπειρίες, σχολικές ή οικογενειακές, και συχνά, άθελά μας, αναπαράγουμε. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα δεκάδων ερευνών της Amabile και πολλών άλλων ερευνητών σχετικά με τη δημιουργικότητα των παιδιών, από τη δεκαετία του '70 μέχρι και σήμερα, οι παρακάτω συμπεριφορές μπορούν να δηλητηριάσουν το παιδικό μυαλό με τέτοιο τρόπο ώστε εύκολα να οδηγήσουν στη μείωση της δημιουργικότητας που παρατηρείται μετά τα πρώτα χρόνια της ζωής μας.

1. Επιτήρηση- κάνουμε το παιδί να νιώθει ότι συνεχώς το κοιτάμε, τα ελέγχουμε.
2. Αξιολόγηση- κάνουμε το παιδί να ανησυχεί για το πώς οι άλλοι θα κρίνουν αυτό που κάνει. Τα παιδιά όταν παίζουν πρέπει να ασχολούνται κυρίως με το τι ικανοποιεί αυτά τα ίδια, όχι τους άλλους.
3. Ανταγωνισμός- βάζουμε τα παιδιά σε μια κατάσταση σύγκρισης, όπου κάποιος είναι καλύτερος ή χειρότερος, ή όχι το ίδιο καλός.
4. Υπερβολικός έλεγχος- επεμβαίνοντας συνεχώς και δείχνοντας στα παιδιά μας το πώς ακριβώς να κάνουνε κάτι, δημιουργούμε την αίσθηση ότι η εξερεύνηση και η αναζήτηση είναι περιττές.
5. Επιβράβευση – αν χρησιμοποιηθεί υπερβολικά, ή λανθασμένα, μπορεί να αφαιρέσει το εσωτερικό κίνητρο από το παιδί, κάτι που σταδιακά μπορεί να οδηγήσει το παιδί σε παραίτηση από τη διαδικασία.
6. Πίεση, Προσδοκίες- περιμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα από τις δράσεις των παιδιών μας, και οι προσδοκίες μας αυτές μπορεί να καταπιέζουν και στεναχωρούν το παιδί.

Αν θέλουμε λοιπόν να σεβαστούμε τα δικαιώματα των παιδιών και να διατηρήσουμε ζωντανό το δέντρο της δημιουργικότητας καλό είναι να θυμόμαστε:

• Να δίνουμε το χρόνο για δημιουργική έκφραση μέσω παιχνιδιού και τέχνης. Τα παιδιά χρειάζονται πολύ χρόνο μη δομημένου παιχνιδιού φαντασίας, χωρίς την άμεση καθοδήγηση από ενήλικους, χωρίς υποδείξεις και εντολές και χωρίς διακοπές.

• Να παρέχουμε ερεθίσματα και υλικά που βοηθούν τα παιδιά να δημιουργήσουν αλλά χωρίς να τους λένε τι να δημιουργήσουν, πού να βάψουν και πώς να πλάσουν, να αποφεύγουμε τα πολλά εμπορικά παιχνίδια που τελικά μειώνουν τις δυνατότητες, να δίνουμε υλικά της φύσης και της καθημερινότητας.

• Να επιτρέπουμε στο παιδί να παίρνει ρίσκα, να κάνει λάθη και να αποτυγχάνει. Από τα λάθη παίρνουν τα μεγαλύτερα μαθήματα, και όταν αρχίζουν να τα φοβούνται υποσκάπτεται η δημιουργικότητά τους. Καλό είναι να συζητάμε με τα παιδιά για τα λάθη που εμείς κάνουμε και το τι μαθαίνουμε από αυτά, ώστε τα παιδιά να συνηθίσουν στην ιδέα ότι τα λάθη επιτρέπονται και μπορούν να είναι κέρδος.

• Να μην επιβραβεύουμε τις δημιουργικές και καλλιτεχνικές προσπάθειες τους, δεν το χρειάζονται στην πραγματικότητα. Το κίνητρό για δράση και δημιουργικότητα είναι εσωτερικό, δε δημιουργούν για να κερδίσουν κάτι εξωτερικό. Μπορούμε όμως να επαινούμε επιβραβεύοντας λεκτικά την προσπάθεια και τη συμμετοχή σε κάποια δραστηριότητα, πχ «βλέπω πως δούλεψες με πολύ δύναμη τον πηλό», «προσπάθησες πολύ για να το κάνεις τόσο ψηλό!»

• Να μην αξιολογούμε, να μην κριτικάρουμε (ούτε λεκτικά, ούτε με τη γλώσσα του σώματος). Το κακό είναι ότι είτε θετικά αξιολογήσουμε (μπράβο είναι πολύ ωραίο!), είτε αρνητικά (χάλια έγινε η ζωγραφιά σου, δε φαίνεται καθαρά), το παιδί μαθαίνει ότι κάποιος θα κρίνει το έργο του, ότι σε κάποιον θα αρέσει ή όχι, κι έτσι σταδιακά μπορεί να οδηγηθεί στην εγκατάλειψη της προσπάθειας. Αντί να αξιολογήσουμε μπορούμε να περιγράψουμε την προσπάθεια του παιδιού, πχ. βλέπω πως εδώ έριξες πολλά χρώματα και ανακατεύτηκαν μεταξύ τους!, ή να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας, πχ «τα χρώματα αυτά μου θυμίζουν το καλοκαίρι που το αγαπώ πολύ».

• Όταν το παιδί παίζει ή ασχολείται με καλλιτεχνικές δραστηριότητες, να προσπαθούμε να μη διδάσκουμε, να μην καθοδηγούμε, να μη δίνουμε τα δικά μας πρότυπα και να μην περιμένουμε από το παιδί παρόμοια με τα δικά μας δημιουργήματα. Πρέπει να καταφέρουμε να δώσουμε την ελευθερία να δοκιμάσουν τις ιδέες τους, ακόμα κι αυτές που δε βγάζουν κανένα νόημα για εμάς.

Όλα αυτά βέβαια είναι μάλλον δύσκολο να τα καταφέρουμε από τη μια μέρα στην άλλη. Οι εκπαιδευτικές εμπειρίες που έχουμε σαν παιδιά και ο ανταγωνισμός της κοινωνίας μας συχνά μας επηρεάζουν και μας οδηγούν στην αναπαραγωγή μαθημένων συμπεριφορών, χωρίς αναγκαστικά να έχουμε ελέγξει την ορθότητά τους. Μπορεί να χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια, συχνή εξάσκηση και υπενθύμιση για να καταφέρουμε να αλλάξουμε τους τρόπους μας. Τα μικρά παιδιά μπορούν να μας βοηθήσουν πολύ σε αυτό, αρκεί να τα παρατηρούμε και σε μεγάλο βαθμό να τα μιμούμαστε.

Η δημιουργικότητα και η δυνατότητα εξάσκησής της είναι βασική για τη μάθηση, την καλλιέργεια δεξιοτήτων, τη συναισθηματική υγεία, την κοινωνικοποίηση, την πρωτότυπη σκέψη και τη διαλεκτική. Είναι σημαντική όχι μόνο για το κάθε άτομο ξεχωριστά, αλλά για ολόκληρη τη κοινωνία, και τη χρειαζόμαστε ίσως περισσότερο από ποτέ. Ευτυχώς, ο έρευνες γύρω από τη δημιουργικότητα, εκτός από τη μείωση που παρατηρούν με το ξεκίνημα του σχολείου, δείχνουν ότι σε πολλούς ανθρώπους η δημιουργικότητα ξαναπαρουσιάζει αύξηση προς, ή μετά το τέλος της ακαδημαϊκής τους πορείας. Αυτό σημαίνει ότι η δημιουργικότητα είναι μια δεξιότητα που μπορούμε να αποκτήσουμε, να την εξασκήσουμε και να την ενισχύσουμε σε οποιαδήποτε ηλικία, καταρχήν στον εαυτό μας, και να τη χρησιμοποιούμε όλο και περισσότερο στην καθημερινή μας ζωή.

Οι δημιουργικές και οι καλλιτεχνικές εμπειρίες που θα έχουν τα παιδιά μας, στο σπίτι και στο σχολείο, σε μεγάλο βαθμό θα καθορίσουν την ανάπτυξή τους, τις επιλογές τους, την ικανότητα τους να προσφέρουν και να δημιουργήσουν κάτι πρωτότυπο και διαφορετικό. Σε μεγάλο βαθμό επίσης θα καθορίσουν και τις κοινωνικές εξελίξεις. Είναι ευθύνη όλων μας, εκπαιδευτικών και γονέων, να προσφέρουμε χώρο, χρόνο, ερεθίσματα και ενθάρρυνση, να σεβόμαστε τις επιλογές των παιδιών και να μην περιμένουμε τίποτα άλλο εκτός από το να τα βλέπουμε να διασκεδάζουν, έτσι μαθαίνουν καλύτερα και είναι πιο ευτυχισμένα. Και πάντα να θυμόμαστε ότι μεγάλες αλλαγές μπορούν να συμβούν ανάλογα με το πώς φερόμαστε στον εαυτό μας και στην οικογένεια, στο κοινωνικό περιβάλλον και ανάλογα με το τί περιμένουμε και απαιτούμε από τα σχολεία των παιδιών μας. Η καλλιέργεια της δημιουργικής και καλλιτεχνικής σκέψης- αλλά και της κριτικής και ηθικής συγχρόνως-αποτελεί βασική προϋπόθεση.

Σχετική βιβλιογραφία

• Collins M.A. & Amabile T.M. (1999) Motivation and Creativity. In Sternberg, R.J. Handbook of Creativity. Cambridge University Press: USA
• Hennessey, B.A. & Amabile, T.M. (1988). The conditions of creativity. In Sternberg R.J. The nature of creativity. Cambridge University Press: New York, p.11-38
• Lowenfeld, V. & Brittain, W.L. (1982.) Creative and Mental Growth. Macmillan Publishing Co., Inc: USA
• Schirrmacher, R. (2008). Τέχνη και Δημιουργική Ανάπτυξη των Παιδιών. Εκδόσεις Έλλην

Ελένη Οικονομίδου, MSc Αναπτυξιακής Ψυχολογίας

http://www.childit.gr/

Από  το  Ιστολόγιο  " Παιδί  και  Ανάπτυξη"

Χριστουγεννιάτικο κολάζ με άχρηστα υλικά


Η  χειροτεχνία   αυτή , που βλέπετε  τώρα ξεκίνησε χθες και ολοκληρώθηκε σήμερα , με την  χρήση  των λεγόμενων άχρηστων υλικών  .
Έτσι  για  το έλατο,  χρησιμοποιήθηκε  χαρτόνι από χαρτοκιβώτιο που έβαψαν πράσινο  τα παιδάκια , για  τις  μπάλες μεταλλικά   καπάκια   , που επίσης έβαψαν  τα παιδάκια , κομμάτια  αλουμινόχαρτου  , όπου  με τα χεράκια τους  μεταμόρφωσαν σε "μπαστουνάκια "  και  στην συνέχεια  έφτιαξαν το αστέρι  ,  χαρτονάκια  διαφόρων μεγεθών  , όπου  έβαψαν  και κόλλησαν  κορδελίτσες  για τα δωράκια  , ένα  κομμάτακι  φελλού που έβαψαν  καφέ χρώμα  για τον κορμό του δέντρου , ένα  χαρτονάκι  τετράγωνο , που  με τα δακτυλάκια  τους τύπωσαν  χιόνι με άσπρη μπογιά , φτιάχνοντας έτσι  το παράθυρο  και με κίτρινη ναύλον σακούλα  έκαναν  την κουρτίνα  για  το παράθυρο τους...
Όλα  αυτά κολλήθηκαν σε μια βάση  πάλι  από  χαρτοκιβώτιο.
Στο τέλος  , αυτή  η ομαδική  εργασία  , τοποθετήθηκε στο εξωτερικό  μέρος της πόρτας  της τάξης μας. Θυμάμαι   τον Νικόλα  να λέει  χαρακτηριστικά  : " Κυρία  , αφήστε  ανοιχτή την πόρτα  για  να  το  βλέπω ..."    Κι  αφού την  έκλεισα  μετά από λίγο,  μου λέει πάλι .." Και τώρα  πως θα  βλέπω το δεντράκι μας  κυρία; "  

Χριστουγεννιάτικα στολίδια

Αγαπητοί  φίλοι,  σε αυτήν εδώ την ανάρτηση , σας παρουσιάζω αυτά  τα  χάρτινα  στολιδάκια -κολάζ που φτιάξαμε με  τα παιδάκια  αρχές  του μήνα..
Με  λωρίδες  από  οντουλέ  χαρτόνι (σε διάφορα  χρώματα)   τυλιγμένες  σε 6γωνο ή στρογγυλό  σχήμα , που τα παιδιά κόλλησαν  σε πράσινο  χαρτόνι  κανσόν  - και  τέλος ,  με  την τοποθέτηση  ενός  σύρματος  πίπας   ως κορδονάκι  , δημιούργησαν  αυτά τα χριστουγεννιάτικα  στολιδάκια  !
Πως  σας  φαίνονται  αλήθεια; 
Τις επομένες ημέρες  θα  δείτε  και  άλλες αναρτήσεις  μου, με χριστουγεννιάτικες  κατασκευές  των παιδιών της τάξης μου! 
Μέχρι τότε να είστε  καλά!!