Αναπτυξιακά ορόσημα για τις δεξιότητες προγραφής και γραφής



Σήμερα θα μιλήσουμε για τα αναπτυξιακά ορόσημα που κατακτά ένα παιδί μέχρι να επιτύχει μια ώριμη και ολοκληρωμένη γραφοκινητική διαδικασία.


Στο παρελθόν είχαμε μιλήσει για το Τι πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί πριν το γράψιμο. Σημαντικές δεξιότητες για να λειτουργεί αποτελεσματικά στη γραφοκινητική διαδικασία.  

Πότε, όμως, κάνει τι...?


 Προγραφικές δεξιότητες

10-12 μηνών: Μουντζουρογράφημα σε χαρτί. Τα παιδιά δοκιμάζουν τη χρήση των μολυβιών/μαρκαδόρων και μουντζουρώνουν διάφορες επιφάνειες.

2 ετών: Μίμηση γραμμών. Τα παιδιά είναι σε θέση να μιμηθούν οριζόντιες, κάθετες και κυκλικές γραμμές.

3 ετών: Αντιγραφή γραμμών. Τα παιδιά είναι σε θέση να αντιγράψουν οριζόντια και κάθετη γραμμή, καθώς και το σχήμα του κύκλου.

4-5 ετών: Αντιγραφή σχημάτων και φορμάρισμα γραμμάτων. Τα παιδιά είναι σε θέση να αντιγράψουν ένα σταυρό, μια δεξιά πλάγια γραμμή, ένα τετράγωνο, μια αριστερή διαγώνια γραμμή, ένα Χ, κάποια γράμματα/αριθμούς, και ίσως είναι έτοιμα να γράψουν το όνομά τους.

5-6 ετών: Σχήματα και γράμματα. Τα παιδιά αντιγράφουν ένα τρίγωνο, γράφουν το όνομά τους και αντιγράφουν περισσότερα κεφαλαία και πεζά γράμματα.

Γραφοκινητικές δεξιότητες στο σχολείο

Στην ηλικία των 6 ετών μπορούν, πλέον, να γράψουν το όνομά τους και τα γράμματα της αλφαβήτου. Παρακολουθώντας την πρώτη τάξη του Δημοτικού μπορούν να διακρίνουν και να αναπαράγουν τα κεφαλαία και πεζά γράμματα, να γράφουν και να αντιγράφουν μικρές λεξούλες. Επιπλέον, έχουν αρχίσει να μετατρέπουν κάποια κεφαλαία γράμματα σε πεζά και αντίστροφα.

Στην ηλικία των 7ετών φορμάρμουν ικανοποιητικά τα γράμματά τους και μπορούν να γράψουν ολοκληρωμένες προτάσεις. Χρησιμοποιούν τα σημεία στίξης και αντιγράφουν επαρκώς από χαρτί σε χαρτί και από τον πίνακα στο χαρτί τους. Επίσης, μπορούν να διακρίνουν τα γράμματα και αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους (π.χ. ε με 3).


Θα σας υπενθυμίσω, μιας και είναι σημαντικό, πως κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό. Στην περίπτωση που δεν συνυπάρχουν άλλες δυσκολίες ΜΗΝ πιέζετε τα παιδιά να γράψουν όταν δεν είναι έτοιμα για αυτό. Δώστε τους την ευκαιρία να εισέλθουν ομαλά σε αυτή τη διαδικασία για να μπορέσουν αργότερα να ευχαριστιούνται τη δράση στον συγκεκριμένο τομέα. Αφήστε τα παιδιά να εξερευνήσουν τον κόσμο με το δικό τους μοναδικό τρόπο...  

Παίζοντας, ζωγραφίζοντας, γράφοντας, μαθαίνοντας...

Αν παρατηρήσετε εσείς ή/και οι νηπιαγωγοί/δάσκαλοι του παιδιού πως δεν εξελίσσεται με βάση το αναμενόμενο απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για αξιολόγηση. Όσο νωρίτερα αρχίσει μια παρέμβαση, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι!


Παιχνίδι λεπτής κινητικότητας : Οι ακτίνες του ήλιου

Ένα εύκολο παιχνίδι λεπτής κινητικότητας που μπορούμε να φτιάξουμε εύκολα 
στο σχολείο ή στο σπίτι .
Με ένα χάρτινο πιάτο  και ξύλινα μανταλάκια που βάφουμε κίτρινα τα παιδιά προσπαθούν να τοποθετήσουν περιμετρικά " τις ακτίνες γύρω από τον ήλιο " .
Αρχικά βλέπουμε να τα τοποθετούν κοντά το ένα στο άλλο αλλά αργότερα μέσα στην χρονιά αλλά και σε μεγαλύτερη ηλικία θα μπορούν πλέον  να τα τοποθετήσουν αραιά το ένα με το άλλο τα μανταλάκια <<ακτίνες του ήλιου>>.  
Έτσι, ανάλογα με την ηλικία , διαμορφώνεται ο στόχος ή οι στόχοι του συγκεκριμένου παιχνιδιού. 





Στολιδάκι : " Η φάτνη του Χριστού "



Kεραμικά στολιδάκια

Για την δημιουργία των κεραμικών αυτών στολιδιών  την θέση του κουπ-πατ  πήρε ένα πλαστικό καπάκι για καφέ , το οποίο έκοψα περιμετρικά ώστε να αποκτήσει μικρότερο μέγεθος. 

Αρχικά  κάθε παιδί έκοψε  με την βοήθεια του καλουπιού ένα στρογγυλό σχήμα με  πηλό που στεγνώνει μόνος του.

Την επόμενη μέρα κι αφού είχε στεγνώσει ο πηλός , με χρώματα που επέλεξαν ανάμεσα στο κόκκινο, πορτοκαλί και πράσινο έβαψαν με την βοήθεια μικρού σφουγγαριού το πήλινο στολιδάκι τους.
Νωρίτερα , κόλλησα αυτοκόλλητα αστεράκια και δεντράκια από χαρτοταινία  σε διάφορους σχηματισμούς πάνω στο στολίδι και μετά το βάψιμο  εμφανίστηκε στα μάτια των παιδιών <<κάτι μαγικό>> , όπως χαρακτηριστικά τους έλεγα κάθε φορά που αφαιρούσα τα αυτοκόλλητα στοιχεία .

Τα αυτοκόλλητα όπως καταλαβαίνετε λειτούργησαν ως  στένσιλ στην πήλινη επιφάνεια και έτσι  στα χρωματιστά στολιδάκια των παιδιών διακρίνουμε πλέον  και λευκά σαν το χιόνι δεντράκια και αστεράκια, όπως μπορείτε να δείτε και στις παρακάτω φωτογραφίες :
















Θηκούλες κεριών στα χρώματα των χριστουγέννων







Mαγνητάκι - χριστουγεννιάτικο δέντρο

Τις προάλλες τα παιδιά δημιούργησαν μαγνήτες για το ψυγείο που πήραν στο σπίτι τους, με θέμα το  χριστουγεννιάτικο δέντρο που είναι και επίκαιρο.
Αρχικά λοιπόν  με ένα σφουγγαράκι έβαψαν ένα δεντράκι σε πράσινο χρώμα.
Στην συνέχεια κόλλησαν μεταλλιζέ χαρτάκια για στολίδια , πρόσθεσαν στο κάτω και πίσω μέρος έναν κορμό από ένα μικρό κομμάτι  γλωσσοπίεστρο σε φυσικό χρώμα 
Ένα μαγνητάκι  από αυτούς τους διαφημιστικούς που κυκλοφορούν στην αγορά και συχνά μας λύνουν τα χέρια. και στο τέλος στην κορυφή του δέντρου ένα κίτρινο αστεράκι.